我是一个一直都很爱往回头望的人。 夜阑人静的时候,我就会想起从前......

Friday 2 March 2007

活在当下!-- carpe diem!!

今天我二十一岁又两天,感觉终于比较醒过来了。
today, i am twenty-one-year-and-two-day old. feeling better today.

首先,先谢谢大家的关照,谢谢所有电话、信息的祝福,还有为我大大庆祝一番的朋友们!我很开心、很感动。
firstly, thanks for the 'caringness' of my friends. thanks for the the wishes from phone, sms and those who put a lot of effort and time to celebrate it for me. i appreciate it a lot!

为什么说我自己比较醒过来了呢?嗯,以为,大概两个月都浑浑噩噩的!
why do i say i feel better today? erm......simply because i was quite blue for the past 2 months without any reason.

今天,仿佛比较好了一些。有一个人跟我讲了依据拉丁语'carpe diem',那个人告诉我说,他的意思是'live the moment'。我从维基百科找到他的翻译是'seize the day'(这让我想起在高中时起看到的一部有罗比威廉斯的感动电影'dead poet's society')。翻译得很相似。对,就是活在当下。
there is a guy telling me a latin phrase 'carpe diem'. he told me, it means 'live the moment'. what i found in the wikipedia for its transilation is 'seize the day'.(it recalled me about a touching movie starring on Robbie Williams (it is not a comedy) 'dead poet's society' which i watched during school time, strongly recommended!)

二十一岁了,青春会来得很快,也会去得很快!所以我要珍惜青春。有很多东西在青春的时候才能做,有很多东西只有在年轻的时候才有那种干劲去做、有勇气去做,因为年少无知嘛!
time is flying. we are growing older and older, we must not let our youth being blank! youth, an important period for everyone, the period that we have the courage to make many things happen. once it goes away, it won't be back!

今天,听到一个朋友,决定退出我们一直以来都很憧憬的欧洲夏日背包之旅。我听到的时候,样子挺若无其事,但是却愣了一下。老实说,这在很大的程度上打击了我去旅行的士气,甚至想过不要去,毕竟他时常是我们去旅行的核心人物)。
today, a friend told me she wants to withdraw from our plan -summer backpacking in the continental europe. i acted like nothing, in fact i was stupefied. frankly, at that moment, it discourages me from continuing the planing of the trip, i even think of cancelling it. it is because she always play a very important role in our trip.

他说是有原因的,一个连他自己都不知道的原因。我想她是知道的,只是他不想说(因为她是那种很抗拒被帮助的人,所以他才不说,我想大概是这个原因)。朋友,有时候的关心是问,有时候的关心是不问。所以我选择了不问。所以,我会只是当作,他太想念马来西亚的豆腐了,所以才迫不及待的回马来西亚去!一定是这样了,哈哈哈!
she said there is a reason of this decision, but it is a reason that even she also does not really know. i think actually she knows it. just, she does not feel like telling. it is because she is always quite reluctant to be helped. so, she chooses not to tell. i am not sure, but i think i should be. friend, sometimes asking shows 'caringness', but sometimes, 'not asking' is another kind of 'caringness'. thus, i decided not to ask. i will just think in the way that you can't wait too long for the taufu. it must be the reason, hahaha!

最后我决定,无论如何,无论用什么方式,多辛苦都好,我都会去的。毕竟,二十一岁也就只有一次,敢这样浪迹天涯,大概也就只有这个年龄才敢吧!机会,溜走了,他不会再对我留恋,只会跟我说拜拜,永远不会再见!所以,欧洲,等我,我会来的!
anyway, finally, i decided, no matter what happens or how difficult will it be, europe must wait for me. the age of 21 only last for 365 days. travelling like a drifter, i think the age of 21 is a good age to do so. once the chance goes away, it won't come back.

嗯,活在当下,就像古巨基的歌一样,‘爱得太迟’。这首歌里头是有特别含义和映照着一个人的故事的。#有一个人在母亲当天,买了一份母亲节礼物,上班后就赶回家,连衣服都还没换就送给了妈妈。他的妈妈还笑他心迹,说洗了澡才拆。结果他等阿等,妈妈在里头很久都还没有出来。他妈妈在浴室里头中风了,送到医院还是太迟了。他从医院回到家,看到桌上还没拆的礼物,肝肠寸断。#对,很多事情,并不需要等什么特别的季节,不需要什么特别的气氛,不需要特别的时候。等,不要等。现在能做,就去做!
erm.......seize the day. just like the leo koo's song 'too late to love' or 'oi de tai qi'. this is a meaningful song. it tells a story of a man. # on mother's day, a guy bought his mum a present. after working, he went back. after entering the house, he passed the present to his mum. his mum laughed at his impatience. his mum said that she will unwrapp it after taking bath. however, the mum was in the bathroom for very long. due to stroke, she was sent to the hospital. however, she passed away at last. when this guy went back to his house from the hospital, staring at the unwrapped present, he cried very very very sadly.#friend, don't wait. many things, we do not need to wait for special ocassion! just do it! don't wait!

今天不知明天事,seize the day!给爸爸妈妈、亲人、情人、朋友大大声地说爱!当然,不只是说爱,好好地过每一天。
tomorrow or future is unpredictable. seize the day. treasure eveyday you have. tell your parents, relatives, lover, friends that you love them. don't wait, the chance is not always there. tell them when they are still breathing!

1 comment:

Anonymous said...

活在当下=珍惜眼前人!